CENTRU DE INGRIJIRE SI ASISTENTA
PERSOANE ADULTE CU DIZABILITATI ARIESULUI

ASOCIATIA CASA TOMA

 

MANUAL DE PROCEDURI

Manualul de proceduri descrie metodologia pentru persoanele beneficiare de servicii din cadrul

Centrului Casa Ariesului.

Descrierea centrului:
Centrul Casa Ariesului situat in strada Ariesului nr. 13, localitatea Mogosoaia, judetul Ilfov, functioneaza ca Sucursala a Asociatiei Casa Toma cu sediul social in localitatea Chitila, Intrarea Preda  nr.3, judetul Ilfov înscrisa in Registrul Special al persoanei juridice fara scop patrimonial cu nr.26/PJ/2021 cod fiscal nr. 44005174, reprezentata de Presedinte Coandă Anca, este un centru rezidential de ingrijire si asistenta pentru persoane adulte cu dizabilitati.

Centrul are rolul de a asigura aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta speciala a persoanelor beneficiare de asistenta sociala, potrivit legii, si de a acorda sprijin si asistenta in vederea prevenirii situatiilor ce pun in pericol securitatea persoanelor ocrotite.

Obiectivul principal a centrului il constituie acordarea de gazduire, asistenta si suport, ingrijire socio-medicala, socializare, persoanelor in dificultate cu sau fara apartinatori, aflate in dificultate, dependente sau semidependente in sistem rezidential.

Beneficiarii serviciilor centrului sunt persoane adulte cu dizabilitati.
Sunt exceptate de la admiterea în Centru:
•    Persoanele care  sunt în evidente cu boli infecto-contagioase,
•    Persoanele diagnosticate cu etilism cronic sau cu toxico-dependenta.

Principalele servicii oferite de către Centru:
 - Găzduire - condiţii de locuit (cazare, acces la spaţii igienico-sanitare, acces la spaţii comune, acces în curtea unitatii);      
- Îngrijire (hrănire, regim alimentar, igiena personală, supraveghere şi menţinere sănătate);
- Sprijin şi ajutor în îndeplinirea activităţilor de viaţă cotidiană acolo unde în urma evaluării au fost identificate astfel de nevoi;

- Terapie ocupaţională minima;
- Grup de suport, relaxare, mişcare, cantec şi dans;
- Activităţi de socializare;
- Sprijin în rezolvarea diverselor probleme sociale;
- Servicii de asistenţă medicală – monitorizare, supraveghere stare de sănătate, administrarea tratamentului adecvat problemelor de sănătate ale beneficiarilor.

Centru se organizeaza si functioneaza in baza urmatoarelor principii: 
a)    principiul respectarii drepturilor;
b)    principiul egalitatii de sanse;
c)    principiul nediscriminarii;
d)    principiul respectarii demnitatii persoanei;
e)    principiul asigurarii autonomiei de vointa a rezidentilor;
f)    principiul respectarii vietii intime si private a persoanei;
g)    principiul asigurarii confidentialitatii;
h)    principiul asigurarii dreptului de a alege;
i)    principiul abordarii  individualizate a rezidentilor;
j)    principiul implicarii active si depline a beneficarilor de protectie speciala;
k)   principiul cooperarii si parteneriatului;
l)    principiul recunoasterii valorii fiecarei fiinte umane si valorizarii ei, indiferent de tipul de dizabilitate;

m)    combaterea abuzului pentru persoanele beneficiare in cadrul institutiei.


Centrul Casa Ariesului are următoarele atribuţii: 
    - asigură cazarea, hrana, cazarmamentul şi condiţiile igienico-sanitare corespunzătoare, precum şi întreţinerea şi folosirea eficientă a bazei materiale şi bunurilor din dotare;
    - asigură asistenţa medicală curentă, îngrijire şi supraveghere permanentă a persoanelor adulte cu dizabilitati;
    - acordă sprijin şi asistenţă de specialitate în vederea prevenirii situaţiilor care pun în pericol siguranţa beneficiarilor; 
    - organizează activităţi de socializare;
    - efectuează evaluarea fiecărui beneficiar;
    - efectuează reevaluarea beneficiarului atunci cand apar modificări semnificative ale stării acestuia sau o dată pe an;
    - pentru fiecare beneficiar, elaborează şi revizuieşte Planul individualizat de asistenta si ingrijire/plan individual de interventie;
    - aplică o procedură privind ieşirea beneficiarilor din centru;
    - asigură beneficiarilor condiţii de locuit conform nevoilor de viaţă şi asistenţă ale acestora; 
    - asigură fiecărui beneficiar un spaţiu personal într-un dormitor, în conformitate cu misiunea centrului şi cu nevoile individuale ale beneficiarului;
    - asigură spaţii special amenajate pentru prepararea/servirea hranei care corespund cerinţelor de igienă, siguranţă, accesibilitate, funcţionalitate şi confort ale beneficiarilor;
    - asigură spaţii igienico-sanitare suficiente, accesibile, funcţionale, sigure, confortabile;
    - asigură spaţii pentru utilizare în comun de către beneficiari (camere în care se pot desfăşura activităţi sociale, recreativ-culturale, sportive, religioase; spaţii în care beneficiarii îşi pot primi vizitatorii; spaţii pentru activităţi de recuperare – socializare; spaţii pentru activităţi de terapie ocupaţională; spaţii destinate asistenţei medicale curente; spaţii în care se serveşte masa; spaţii în aer liber);
    - aplică măsuri de prevenire şi control al infecţiilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    - asigură beneficiarilor o alimentaţie în concordanţă cu nevoile (evaluate la primirea în centru), cu respectarea normelor legale în vigoare;
    - oferă condiţii de menţinere a igienei personale a beneficiarilor şi a colectivităţii în care trăiesc aceştia;
     - asigură beneficiarilor servicii de supraveghere şi menţinere a sănătăţii în concordanţă cu misiunea centrului şi nevoile beneficiarilor;

     - respectă normele legale în vigoare privind eliberarea reţetelor, înregistrarea, depozitarea, manipularea, distribuirea şi administrarea medicamentelor;
    - sprijină beneficiarii pentru a se instrui conform potenţialului şi nevoilor individuale, în conformitate cu tipul şi misiunea centrului;
    - respectă drepturile beneficiarilor în procesul de furnizare a serviciilor;
- aplică o procedură privind înregistrarea şi rezolvarea sesizărilor/reclamaţiilor;
- aplică o procedură privind notificarea incidentelor deosebite, petrecute în procesul de furnizare a serviciilor;

 - exercită şi alte atribuţii in limitele conventiilor incheiate  alte institutii si organizatii potrivit misiunii sale;
- pastreaza o permanenta legatura cu autoritatile administratiei publice centrale si locale, in vederea cresterii rolului acestora in protectia speciala a persoanelor aflate in centru;
-antrenarea beneficiarilor la activitati, prin apelarea la tipuri de actiuni asemanatoare cu cele desfasurate in viata obisnuita;
- organizarea de dezbateri pe teme cu specific social, moral, religios, politic, cultural, focalizate pe stimularea initiativelor particulare, a creativitatii, a nevoii de comunicare, valorizarea fiecarei persoane in parte, indiferent de boala sau dizabilitate, in scopul redobandirii deprinderilor, a sentimentului importantei a utilitatii lor sociale;
- reluarea legaturilor cu familia, acolo unde situatia permite, oferindu-se persoanei internate posibilitatea petrecerii evenimentelor importante in ambianta familiala;
- asigura aplicarea politicilor si strategiilor nationale privind protectia persoanelor in dificultate- intocmeste si completeaza documentele prevazute de legislatia in domeniu si le arhiveaza la dosarul personal al beneficiarului;

-                  indeplineste alte atributii date de legislatie in sarcina sa.

 

PROCEDURA DE ADMITERE IN CENTRU

 

Anterior intrarii in centru potentialii beneficiari/reprezentanti legali/reprezentanti conventionali/membrii de familie trebuie sa viziteze locatia si sa cunoasca conditiile de admitere in centru rezidential.

 

Criteriile de eligibilitate sunt date de:
 
- varsta potentialului beneficiar, care trebuie sa fie adult;

  - concordanta intre tipul şi gradul de dizabilitate al beneficiarului şi serviciile asigurate de centru;
 - alte conditii determinate de starea sociala, medicala şi familiala a solicitantului.

La solicitarea directa a viitorului beneficiar/ reprezentantului legal/conventional care depune o cerere de admitere in centru conform modelului pus la dispozitie de centru.

Cererea de admitere in centru trebuie insotita de urmatoarele acte medicale si administrative:

  • copie de pe buletinul de identitate/cartea de identitate potential beneficiar si reprezentant,
  • copie certificat de nastere,
  • cardul de sanatate,
  • ultimul talon de pensie /alta dovada de asigurat,
  • copie certificat persoana cu handicap, dupa caz,
  • dovada medicala a starii prezente actuale, ca de exemplu: scrisoare medicala de la medicul curant care sa contina starea prezenta(bolile de care sufera, schema de tratament regimul de viata recomandat, etc), biletul de iesire din spital, dosar istoric medical,
  • sentinta de punere sub interdictie, dovada instituirii tutelei, curatelei,
  • reprezentantii centrului pot solicita relatii/alte acte in vederea clarificarii situatiei potentialului beneficiar, dupa caz.

Dispozitia de admitere/respingere a unei solicitari se ia de catre reprezentantul legal al Asociatiei Casa Toma in urma consultarii actelor sus-indicate de catre persoanele de specialitate din cadrul centrului si se aduce la cunostiinta potentialului beneficiar/ reprezentantului legal/reprezentantului conventional/apartinatorului.

Modalitatea de stabilire a contributiei se realizeaza in functie de starea de sanatate a beneficiarului, de gradul de dependenta, de nevoile de ingrijire si de regimul de viata recomandat pentru beneficiar, precum si de alti factori.

In urma aprobarii admiterii in centru are loc incheierea unui contract de prestari servicii intre viitorul beneficiar/reprezentantul legal/reprezentantul conventional/apartinator si furnizorul de servicii Asociatia Casa Toma.

In cazul cand exista mai multi solicitanti si nu exista locuri libere in centru la data depunerii cererii de admitere, solicitantii sunt indrumati spre alte centre ale Asociatiei Casa Toma unde exista disponibilitate.

Beneficiarul/reprezentantul legal/reprezentantul conventional al acesteia (ruda, etc.) se pot informa asupra tuturor aspectelor pe care le presupune internarea in cadrul Centrului, citind Ghidul Beneficiarului si Regulamentul Propriu de Ordine Interioara, Carta drepturilor beneficiarilor, procedura privind mentinerea starii de sanatate a beneficiarilor. Scopul acestui ghid de informare privind serviciile acordate de Centrului şi este accesibil tuturor persoanelor care doresc sa cunoasca obiectivele, facilitatile, conditiile de locuit etc. oferite de aceste centru rezidential, dar si responsabilitatile ce le revin si regulile obligatoriu de respectat.
Beneficiarul/reprezentantul legal/reprezentantul conventioanla are obligatia de lua la cunostinta principalele reguli şi practici al procesului de furnizare a serviciilor.

 

PROCEDURA PRIVIND INCETARE/SISTAREA SERVICIILOR

 

Încetarea serviciilor se realizează la cererea beneficiarilor, precum şi în alte condiţii cunoscute şi acceptate de aceştia.

Principalele situaţii în care centrul poate sista acordarea serviciilor către beneficiar pe o anumită perioadă de timp sunt următoarele:

- la cererea scrisa a beneficiarului care are prezervata capacitatea de discernamant; daca este de acord, beneficiarul va comunica in cererea scrisa domiciliul sau resedinta unde pleaca dupa incetarea acordarii serviciului; in situatia in care beneficiarul comunica adresa, in termen de 5 zile, furnizorul de servicii va notifica serviciul public de asistenta sociala pe a carei raza teritoriala va locui beneficiarul,

- la cererea reprezentantului legal, insotita de un angajament scris prin care acesta se obliga sa asigure gazduirea, ingrijirea si intretinerea beneficiarului, cu obligatia ca, in termen de 48 ore de șa incetare, furnizorul sa notifice serviciul public de asistenta sociala pe a carei raza teritoriala va locui beneficiarul,

- transfer in alta institutie rezidentiala, la cererea scrisa a beneficiarului /reprezentului legal, cu acordul institutiei respective,

- in cazul in care centrul rezidential nu mai poate acorda serviciile corespunzatoare sau se inchide, cu obligatia de a solution impreuna cu beneficiarii sau reprezentantii legali, cu 30 de zile anterior datei incetarii, transferul beneficiarului/ beneficiarilor,

- la expirarea  termenului prevazut in contract, dupa caz,

- în cazul în care beneficiarul/reprezentantul legal/reprezentantul conventional nu mai respectă clauzele contractuale, inclusiv din motive imputabile acestuia/acestora,

- pentru comportamente ale beneficiarului constatate ca periculoase pentru el, pentru ceilalti beneficiari sau pentru personal;

- în cazuri de forţă majoră (cataclisme naturale, incendii, apariţia unui focar de infecţie, sistarea licenţei de funcţionare a centrului, etc.),

- caz de deces al beneficiarului;  

- alte situatii.

In cazul sistarii serviciilor centrul cunoaşte şi, după caz, facilitează sau asigură transferul/transportul beneficiarului către noua sa rezidenţă.

În registrul de evidenţă a ieşirilor se consemnează modalitatea de transport şi/sau condiţiile în care beneficiarul a părăsit centrul (ex: îmbrăcat corespunzător, a utilizat mijloacele de transport auto, etc.).

La sistarea serviciilor, centrul rezidenţial întocmeşte pentru fiecare beneficiar o Fisa de incetare, în care se precizează: data ieşirii; motivele; locaţia în care se mută beneficiarul – un alt centru de asistenţă socială, locuinţa proprie; persoana de contact care va putea da relaţii despre evoluţia ulterioară a beneficiarului.
   

PROCEDURA PRIVIND SUSPENDAREA SERVICIILOR

 

Suspendarea serviciilor se poate realiza la cererea beneficiarilor.

Principalele situaţii în care centrul poate suspenda acordarea serviciilor către beneficiar pe o anumită perioadă de timp sunt următoarele :

- la cererea beneficiarului/reprezentantului legal/reprezentantului conventional, dupa caz, pentru revenire in familie, cu acordul acesteia, pentru o perioada de maxim 15 zile,

- la cererea beneficiarului reprezentantului legal/reprezentantului conventional pentru o perioada de maxim 60 de zile, in baza acordului scris al persoanei care va asigura gazduirea si ingrijirea,

- în caz de internare în spital cu o durata mai mare de 30 de zile,

- în caz de transfer într-o alta instituţie, pentru  efectuarea de programe specializate, cu acordul scris al institutiei catre care se efectueaza transferal si acordul beneficiarului sau reprezentantului sau legal.

Centrul stabileste impreuna cu apartinatorii legali sau conventionali sau dupa caz, cu serviciul de asistenta sociala competent modul de solutionare a situatiei fiecarui beneficiar. 

 

In cazul suspendarii serviciilor centrul cunoaşte şi, după caz, facilitează sau asigură transferul/transportul beneficiarului către noua sa rezidenţă.

În registrul de evidenţă a ieşirilor se consemnează modalitatea de transport şi/sau condiţiile în care beneficiarul a părăsit centrul (ex: îmbrăcat corespunzător, a utilizat mijloacele de transport auto, etc.).

La suspendarii serviciilor, centrul rezidenţial întocmeşte pentru fiecare beneficiar o Fisa desuspendare, în care se precizează: data ieşirii; motivele; locaţia în care se mută beneficiarul – un alt centru de asistenţă socială, locuinţa proprie; persoana de contact care va putea da relaţii despre evoluţia ulterioară a beneficiarului.

 

PROCEDURI CARE SE VOR RESPECTA DUPA INTERNAREA IN CENTRU

La intrare in centru se va intocmi un Proces verbal privind inventarierea bunurilor aflate in posesia beneficiarului. Acest proces verbal este semnat de un reprezentant al centrului si beneficiar/reprezentantul legal/ reprezentant conventional.

 

Evaluare/Reevaluare

 

Îngrijirea şi asistarea beneficiarilor în centrul rezidenţial se realizează în baza evaluării nevoilor individuale şi situaţiei personale a fiecărui beneficiar.

Beneficiarul admis în centru este evaluat din punct de vedere al statusului biopsihosocial, stării de sănătate şi gradului de autonomie păstrată, capacităţii de comunicare, relaţiilor familiale şi sociale, nivelului de educaţie, situaţiei socio-economice, nevoilor speciale de tratament şi de recuperare/reabilitare, nevoilor educaţionale, culturale şi spirituale, riscurilor posibile, eventualelor dependenţe (droguri, alcool, tutun, şa), precum şi a evaluării vocaţionale. Evaluarile se fac cu participarea beneficiarului/reprezentantului legal/reprezentantului conventional. În situaţia în care beneficiarul este lipsit de discernământ, reprezentantul legal al acestuia poate participa la evaluare/reevaluare sau poate solicita să fie informat în scris asupra rezultatelor evaluării/reevaluării. În cazul în care reprezentantul legal nu poate sau nu doreşte să participe la procesul de evaluare/reevaluare, acesta îşi exprimă în scris acordul ca personalul centrului să efectueze evaluarea/reevaluarea nevoilor beneficiarului fără implicarea sa.

La evaluarea efectuată în centru se utilizează inclusiv documentele emise de medici specialişti şi medici de familie, de psihologi, de fizioterapeuţi, kinetoterapeuţi, ş.a., documentele de evaluare realizate de structurile specializate în evaluarea complexă, precum şi alte documente intocmite anterior admiterii beneficiarului în centru.

Pentru evaluare/reevaluare se utilizează Fişele de evaluare/reevaluare a beneficiarului, al căror modele sunt stabilite de prestatorul de servicii sociale. Fişa de evaluare/reevaluare a beneficiarului este semnată de persoanele care fac parte din Comisia care a efectuat evaluarea (inclusiv profesia/ocupaţia acestora) şi este adusă la cunoştinţa beneficiarului care poate solicita informaţii/explicaţii suplimentare în raport cu rezultatele evaluării.

Odată cu încetarea serviciilor, Fişa de evaluare/reevaluare a beneficiarului se arhivează în dosarul personal al beneficiarului.

Reevaluarea se realizează anual, precum şi atunci când situaţia o impune, respectiv dacă apar modificări semnificative ale stării de sănătate şi ale statusului funcţional fizic şi/sau psihic al beneficiarului.

În baza rezultatelor reevaluărilor, ţinând cont de interesul beneficiarului şi de opinia acestuia sau a reprezentantului legal, în vederea promovării modului independent de viaţă şi a inserţiei, centrul rezidenţial poate propune furnizorului de servicii acordarea serviciilor sociale persoanei adulte cu dizabilitati la domiciliu, în comunitate, în centre de zi sau în alte tipuri de centre rezidenţiale, publice sau private, dupa caz.

 

 

 

Planificare activitati/ Servicii

 

Centrul rezidenţial acordă servicii fiecărui beneficiar conform unui Plan individualizat de asistenţă şi îngrijire/plan individual de intervenţie în funcţie de nevoile individuale, in baza modelului propriu al centrului.

Planul individualizat de asistenţă şi îngrijire/planul individual de intervenţie se elaborează în baza evaluării/reevaluării nevoilor beneficiarului, a datelor cuprinse în documentele emise de structurile specializate în evaluare complexă, în evaluările şi recomandările medicale, în documentele emise de alte structuri de specialitate şi cuprinde informaţii privind: 

 - numele şi vârsta beneficiarului şi semnătura de luare la cunoştinţă a acestuia;

 - numele şi profesia/ocupaţia persoanei/persoanelor care au elaborat planul şi semnătura acesteia/acestora;

 - numele responsabilului de caz;

 - activităţile derulate/serviciile acordate pentru a acoperi nevoile de îngrijire personală, menţinerea şi/sau ameliorarea stării de sănătate şi a autonomiei fizice şi psihice, nevoile de recuperare/reabilitare funcţională (psihică şi/sau fizică), nevoile de integrare/reintegrare socială, evaluarea abilităţilor;

- programarea activităţilor şi serviciilor: zilnică, săptămânală sau lunară;

- termenele de revizuire ale planului.

Planul individual de intervenţie se intocmeste pe baza fişei de evaluare de catre comisia multidisciplinară formată din specialişti de la nivelul centrului. Planul individual de intervenţie stabileşte activităţile de sprijin care i se asigură beneficiarului pe perioada rezidenţei, precum şi personalul implicat. Planul individual de intervenţie ţine cont de consultarea sau opţiunile beneficiarului/ reprezentantului legal şi se aduce la cunoştinţa acestuia si primeşte o copie a planului individual de intervenţie. La întocmirea planului individualizat de asistenţă şi îngrijire/planului individual de intervenţie beneficiarul participă activ şi este încurajat să-şi exprime preferinţele/dorinţele.

Revizuirea planului individualizat de asistenţă şi îngrijire/planului individual de intervenţie se realizează în termen de maxim 3 zile de la finalizarea reevaluării.

În situaţia în care reprezentantul legal nu poate fi prezent pentru a semna evaluarea şi planificarea serviciilor, acesta completează, odată cu semnarea contractului de furnizare servicii, un acord scris prin care îşi dă acceptul cu privire la deciziile şi recomandările formulate de personalul centrului referitoare la îngrijirea şi asistarea beneficiarului.

Odată cu încetarea serviciilor, planul individualizat de asistenţă şi îngrijire/planul individual de intervenţie se arhivează în dosarul personal al beneficiarului. 

Pentru monitorizarea situaţiei beneficiarului şi a aplicării planului individualizat de asistenţă şi îngrijire/planului de intervenţie, centrul utilizează o Fişă de monitorizare servicii compusă din 3 secţiuni: starea de sănătate şi tratamentele efectuate, serviciile de recuperare/reabilitare funcţională şi o parte privind serviciile pentru integrare/reintegrare socială.

Monitorizarea serviciilor se face lunar şi în funcţie de nevoile beneficiarului. Monitorizarea zilnică se realizează prin raportul de tură al asistenţilor medicali. (ex: stare generală şi simptome, tensiune arterială, puls, diureză, scaun, glicemie, temperatură, EKG, etc.), Completarea fişei cu datele privind starea de sănătate şi tratamentele efectuate se face de către medic sau asistentul medical, iar celelalte servicii/activităţi (de recuperare/reabilitare funcţională, de integrare/reintegrare socială) se consemnează de personalul de specialitate.

Fişa de monitorizare servicii poate avea orice altă denumire (fişă de observaţii, fişă de servicii, etc.) conform unui modelului propriu stabilit de centru.

Fişa de monitorizare servicii, fişa de evaluare/reevaluare şi planul individualizat de asistenţă şi îngrijire/planul individual de intervenţie compun Dosarul de servicii al beneficiarului. Dosarul de servicii al beneficiarului se păstrează la sediul centrului sipoate fi consultat de aceştia sau, după caz, de reprezentanţii legali ai acestora, precum şi de membrii de familie, cu acordul beneficiarului.

 

Iesirea temporara din centru
Parasirea unitatii de catre beneficiar se efectueaza in urma solicitarii, numai insotit de personalul de supraveghere sau de catre reprezentant legal/reprezentant conventional/apartinator la cererea si pe raspunderea insotitorilor.

 

  Activitatile si Serviciile

      1. Ingrijire personala

Beneficiarii primesc ajutor şi îngrijire adecvată pentru a-şi continua viaţa în demnitate şi         respect.

Pe lângă spaţiile igienico-sanitare, centrul se asigură că fiecare beneficiar deţine obiecte de igienă personală (periuţă de dinţi, pastă de dinţi, săpun, prosoape etc.). Obiectele de igienă personală se asigură de centru, acesta oferind posibilitatea beneficiarilor de a utiliza obiecte de igienă personală proprii, în acord cu preferinţele acestoraaduse de apartinatori.

Beneficiarii care nu se pot îngriji singuri (spălat parţial sau total, bărbierit, pieptănat, îmbrăcat/dezbrăcat, încălţat/descălţat, transfer în fotoliul rulant, deplasare în interiorul camerei, etc.) primesc ajutor zilnic acordat de personalul de îngrijire.

Pentru beneficiarii imobilizaţi la pat se efectuează zilnic manevrele de prevenire a  ulcerului de decubit (escarelor) şi se utilizează materiale şi echipamente specifice.

Beneficiarii cu incontinenţă (urinară, de fecale, mixtă) sunt toaletaţi zilnic, odată cu schimbarea scutecelor (minim de 3 ori/zi) sau, ori de câte ori este necesar.

Personalul centrului asigură suportul necesar beneficiarilor aflaţi în situaţie de dependenţă pentru efectuarea deplasării acestora, în vederea asigurării unui stil de viaţă cât mai activ posibil.  

Centrul facilitează şi/sau realizează sesiuni de instruire permanentă a personalului de îngrijire astfel încât, în activitatea depusă să ţină cont, în permanenţă, de principiul respectării demnităţii şi intimităţii beneficiarului. Instruirea personalului se consemnează într-un Registru de evidenţă privind perfecţionarea continuă a personalului.

 

  1. 2.     Asistenta pentru sanatate

Centrul detine si aplica Procedura pentru mentinerea sanatatii Beneficiarilor.

  1. 3.     Recuperare/Reabilitare functionala

Centrul beneficiaza de serviciile unui Psiholog care aplica diverse terapii ocupaţionale, terapii de relaxare, terapii ocupationale, meloterapie, şa. Beneficiarii pot beneficia de prezenta kinetoterapeutului, asistentului social, lucratorului social, lucratorului in limbaj mimico-gestual in vederea desfasurarii de activitati specifice sub indrumarea acestuia si in colaboarare cu medicul de medicina de familie.

 

 

  1. 4.     Viata activa si contacte sociale

 Beneficiarii trăiesc într-un mediu de viaţă prietenos care promovează iniţiativa proprie şi răspunde dorinţelor şi aşteptărilor  fiecăruia.  

Centrul asigură beneficiarilor posibilitatea de a folosi îmbrăcăminte şi încălţăminte proprie, în acord cu preferinţele acestora. În caz de nevoie, centrul asigură beneficiarilor obiecte de îmbrăcăminte, lenjerie şi încălţăminte.

Centrul realizează pentru beneficiari sesiuni de informare în vederea menţinerii unui stil de viaţă sănătos, precum şi asupra drepturilor fundamentale pe care aceştia le au.

Sesiunile de informare privesc, în principal, regimul sănătos de viaţă, educaţie sexuală şi contraceptivă, educaţie împotriva fumatului şi a consumului de băuturi alcoolice şi substante interzise, exercitarea dreptului la vot în condiţii de egalitate etc. Sesiunile de informare se consemnează în Registrul de evidenţă  privind  informarea beneficiarilor.

Centrul încurajează viaţa activă a beneficiarilor. Personalul centrului încurajează şi sprijină beneficiarii în vederea participării la activităţile cotidiene din centru, în scopul prezervării autonomiei funcţionale şi a unei vieţi independente. Centrul elaborează un program lunar de activităţi pentru promovarea vieţii active. 

Centrul organizează activităţi care necesită un minim efort fizic, mental şi intelectual potrivit capacitatilor fiecarui beneficiar(gimnastică, dans, jocuri de şah, table, lectură, audiţii muzicale, pictură, etc.).

Centrul, în funcţie de sezon, programează şi organizează activităţi care se desfăşoară în aer liber.

Centrul încurajează beneficiarii să se implice în activităţile gospodăreşti (la prepararea alimentelor, în gospodării anexă, la întreţinerea plantelor, etc.).

Centrul încurajează şi sprijină beneficiarii pentru a menţine relaţii cu familia şi  prietenii.

Centrul pune la dispoziţia beneficiarilor mijloace de comunicare cu membrii de familie şi prietenii (telefon, e-mail, facilitarea trimiterii şi primirii corespondenţei prin poştă).

Programul de vizitare in centru este stabilit intre anumite ore si anume: 9.30-12.00, 15.00-18.00. Programul a fost stabilit respectandu-se orele de odihna ale beneficiarilor.
Sunt stabilite restrictii asupra obiectelor sau alimentelor care pot fi aduse in centru. 
Pentru a nu periclita sau perturba activitatea centrului, persoanele venite in vizita la beneficiari au urmatoarele obligatii: de a se legitima, de a informa personalul din unitate despre scopul vizitei, respecta normele de igiena stabilite, nu vor consuma produse din tutun, alcool sau substante interzise, de a nu aduce asistatului alimente interzise in dieta acestuia de medic sau care-i pot cauza efecte negative (alimente perisabile, cafea, bauturi energizante, bauturi carbogazoase, alcool, alimente excitante sau iritative, etc).

Sunt stabilite restrictii asupra obiectelor sau alimentelor care pot fi aduse in centru. Alimentele aduse de vizitatori beneficiarilor in scopul suplimentarii portiei zilnice de hrana, sa se faca numai cu avizul medicului specialist si in situatia in care se constata ca ratia zilnica de hrana oferita de centru este insuficienta. Toate alimentele aduse de vizitatori trebuie sa aiba documentele achizitionarii, data expirarii si sa fie ambalate corespunzator (ambalaje nedeteriorate etc) si documente de conformitate.

Centrul asigură condiţiile necesare pentru respectarea vieţii intime a beneficiarilor, oferind totodată şi consiliere. Beneficiarilor le este respectat dreptul la o viaţă normală şi împlinită.

Centrul încurajează beneficiarii să întreprindă activităţi în afara centrului, să cunoască şi să utilizeze serviciile din comunitate: poştă şi comunicaţii, transport, educaţie, servicii medicale şi de recuperare, servicii de îndrumare vocaţională, în funcţie de nevoile şi opţiunile individuale.

Centrul planifică, împreună cu beneficiarii, şi organizează periodic activităţi de socializare cu membrii comunităţii, pentru a promova contactele sociale şi pentru a sensibiliza comunitatea cu privire la nevoile şi viaţa beneficiarilor, asigură condiţiile necesare pentru derularea activităţilor de socializare şi petrecere a timpului liber, organizează excursii, organizează sărbătorirea zilelor de naştere, a unor sărbători religioase, facilitează accesul beneficiarilor la evenimentele comunitatii, etc., fiind intocmit un Plan de activităţi de socializare.

       5.  Integrare/Reintegrare sociala

Beneficiarii sunt încurajaţi şi sprijiniţi să-şi menţină contactele sociale sau, după caz, să revină în familie şi în comunitate.

Centrul desfăşoară activităţi de informare, consiliere, terapii ocupaţionale, etc. care privesc nevoi diverse: cunoaşterea drepturilor sociale şi a legislaţiei, a valorilor promovate în comunitate, a drepturilor şi obligaţiilor în calitate de cetăţeni, pregătire pentru viaţa independentă, facilitare acces la locuinţă şi adaptarea acesteia, utilizare limbaj mimico-gestual, etc.

Programul individual de integrare/reintegrare socială se stabileşte de personalul de specialitate, în funcţie de evaluarea nevoilor beneficiarului, respectiv starea de sanatate şi se include în planul individualizat de asistenţă şi îngrijire/planul de intervenţie.

Programul este revizuit periodic în funcţie de evoluţia situaţiei fiecărui beneficiar.

Serviciile de integrare/reintegrare socială sunt consemnate în fişa de monitorizare servicii a beneficiarilor.

PROCEDURA PRIVIND MENTINEREA SANATATII BENEFICIARILOR

 

La intrarea in Centru a unui beneficiar sunt necesare urmatoarele documente:

•           copie de pe buletinul de identitate/cartea de identitate potential beneficiar si reprezentant,

•           copie certificat de nastere,

•           cardul de sanatate,

•           ultimul talon de pensie /alta dovada de asigurat,

•           copie certificat persoana cu handicap, dupa caz,

•           dovada medicala a starii prezente actuale, ca de exemplu: scrisoare medicala de la medicul curant care sa contina starea prezenta(bolile de care sufera, schema de tratament completa si actuala, regimul de viata recomandat, aviz epidemiologic, etc), biletul de iesire din spital, dosar istoric medical,

•           sentinta de punere sub interdictie, dovada instituirii tutelei, curatelei, dupa caz.

•           reprezentantii centrului pot solicita relatii/alte acte in vederea clarificarii situatiei potentialului beneficiar, dupa caz.

După sosirea in Centru este evaluata starea generala de sanatate a beneficiarului in baza documentelor aduse si a starii prezente clinice. Este intocmita o Fisa de evaluare, un proces verbal urmat de o Fisa de monitorizare ce cuprinde (stare generala, functii vitale: tensiunea arteriala, EKG, puls, saturatie, temperatura, glicemie, greutate, etc.) iar beneficiarul intra intr-o perioada de observatie medicala din partea personalului.

Ulterior, dar nu mai devreme de 7(sapte) de la sosirea beneficiarului, acesta este reevaluat  si este intocmita o Fisa de reevaluare si este intocmit Planul individualizat de asistenta si ingrijire/Planul individualizat de interventie.

Beneficiarii primesc asistenţă adecvată pentru sănătate, respectiv supraveghere şi tratament, în baza prescripţiilor medicale si a consimtamantului sau conform modelului centrului.

Beneficiarii/reprezentanţii legali/convenţionali sunt informaţi de la admitere cu privire la asistenţa medicală asigurată în centru.

Fiecare beneficiar are optiunea de a-si pastra medicul de familie/curant sau de a beneficia de serviciile medicale oferite de intreaga echipa medicala a centrului.

Centrul facilitează accesul beneficiarului la medicul de medicină de familie (care efectueaza vizitele in centru), conform dorintelor beneficiarului/reprezentantului legal/reprezentantului conventional. Centrul facilitează accesul beneficiarilor la servicii medicale de specialitate efectuate de medicii specialisti care se deplaseaza in centru (psihiatru, psiholog clinician, alte specialitati, dupa caz) sau la serviciile medicale din spitale sau la serviciul medical de urgenta, dupa caz.

Echipa medicala a centrului efectueaza lunar o vizita medicala, urmata de recomandarile ce se impun, aspecte ce se consemneaza in Fisele de observatie medicala tinute de centru.

In perioada dintre  vizitele efectuate de echipa de medici, asistentii medicali tin legatura cu acestia la aparitia oricaror situatii noi si procedeaza conform protocolului medical. Totodata, centrul  asigură supravegherea stării de sănătate, administrarea medicaţiei, efectuarea îngrijirilor medicale de bază. Serviciile menţionate sunt acordate de asistenţi medicali/asistente medicale, ajutate de ingrijitoare unitati ocrotire sociala si infirmiere.

Centrul poate achizitiona medicatia conform prescriptiilor medicale sau apartinatorii pot ridica retetele si achizitiona medicatia si o vor aduce in timp util beneficiarului.

 De evidenta si administrarea medicatiei fiecarui beneficiar conform schemei de tratament prescrise se ocupa personalul de specialitate angajat in centru(responsabil cu tinerea condicii de medicamente).

Centrul dispune de un spaţiu special amenajat, cu destinaţia de cabinet medical/cabinet de consultaţii, ce deţine dotările minime necesare unde sunt depozitate medicamentele şi materialele necesare tratamentelor medicale.  Accesul la spaţiul respectiv îl are doar personalul medical iar beneficiarii insotiti de personalul de specialitate.

In ceea ce priveste situatia in regres a unui beneficiar vor fi luate masurile ce se impun fiecarei situatii in parte, va beneficia de toate serviciile medicale oferite de centru cat si de serviciile medicale externalizate. In acest sens, la recomandarea medicilor curanti, impreuna cu familia/apartinatorul se vor parcurge etapele stabilite.

In cazul unei accidentari, a unui incident ce a avut loc intre beneficiari vor fi urmate procedurile centrului si vor fi luate masuri pentru fiecare situatie in parte dar care sa nu afecteze starea de sanatate fizica si psihica a celorlalti beneficiari.

Se va acorda primul ajutor si se vor lua masuri pentru limitarea agravarii situatiei create, se va anunta conducerea centrului, apartinatorii si autoritatile, dupa caz. Aceste situatii vor fi consemnate in registrele interne ale centrului, caietele de tura a personalului de specialitate.

 

 PROCEDURA PRIVIND MANAGEMENTUL SITUATIILOR DE RISC

      Procedura privind managementul situatiilor de risc reprezinta metoda de coordonare si integrare a activitatilor destinate grupurilor vulnerabile de organizare si gestionare a masurilor de asistenta medicala, sociala sau diferiti specialisti ce vor stabili planuri de interventie, monitorizare, evitarea starilor conflictuale, de prevenire a imbolnavirilor, recăderilor totodata managementul de risc, deteriorarea starii de sanatate, conflict intre beneficiari, desfiintarea centrului, alte cauze.

      Odata identificat, semnalat  deteriorarea, agravarea sau orice modificare a starii de sanatate fizica, psihica sau de orice natura in randul unui beneficiar din cadrul centrului rezidential personalul competent are obligativitatea de a informa in timp scurt medicul sau de a solicita ajutor serviciilor de specializate externalizate.

      In cadrul centrului sunt oferite servicii medicale conform Procedurii pentru mentinerea starii de sanatate a beneficiarilor.

       Personalul de specialitate trebuie sa identifice, sa ofere ajutor, suport oricarui tip afectiune, sa mentina in parametrii functionali starea de sanatate a beneficiarilor.

       Personalul are obligatia de a oferi:

-         sprijin emotional, moral, ajutor medical, totodata de a satisface nevoile de ingrijire, de a realiza activitatile zilnice,

-        de a ajuta beneficiarii atunci cand intampina greutati in realizarea igienei personale,

-        de a oferi sprijin si ingrijire permanenta,

-        de a evita starile conflictuale,

-        de a asigura si mentine in centru un climat socio-afectiv stabil,

-        implicarea beneficiarilor in desfasurarea de activitati simple care presupun minime deprinderi de autonomie personala,

-        de a implica beneficiarii in activitati de terapie ocupationala,

-        de a-i ajuta/indruma sa urmeze terapiilepropuse de specialisti.

-        de a desfasura activitati de ameliorare a comportamentului in relatia cu ceilalti beneficiari,

-        activitati de detensionare si restructurare a comportamentului,

-        activitati de stimulare a proceselor cognitive.

In situatia in care un beneficiar manifesta tulburari de comportament sau comportament distructiv, agresiune, disparitie se solicita de urgenta interventia specialistilor si a organelor abilitate, dupa caz. Seful centrului trebuie sa instiinteze imediat si in maxim 2 ore Conducerii Asociatiei Casa Toma toate situatiile care au necesitat interventii de urgenta. Seful centrului/asistentul medical de serviciu va intocmi o Nota in care vor fi mentionate cele intamplate. Nota va fi arhivata la dosarul beneficiarului iar incidentul va fi mentionat in Registrul de incidente deosebite.

In Registrul de incidente deosebite vor fi consemnate toate cazurile atipice desfasurate in centru si anume: deteriorarea starii de sanatate, decese, disparitii, agresiuni, accidente, incidente neconforme, etc.

Prezenta procedura se completeaza cu Manualul de proceduri aplicabile in centru: Procedura privind asistenta in stare terminala sau in caz de deces, Procedura privind protectia impotriva neglijarii, exploatarii, violenta si abuz, Procedura privind protectia impotriva torturii si tratamentelor crud, inumane sau degradante, etc.

Totodata centru detine si utilizeaza Planul de urgenta in caz de desfiintare a centrului incluzand si masurile in situatii prevazute de pandemia COVID 19.

PROCEDURĂ PRIVIND ASISTENTA IN STARE TERMINALA SAU DECES A BENEFICIARILOR

 

Personalul centrului supravegheaza permanent beneficiarul aflat în stare terminală, asigură servicii medicale şi tratament corespunzător prescriptiei medicale. Se vor lua masuri pentru separarea persoanei fata de ceilalti beneficiari. Se va anunta familia si vor fi purtate discutii cu privire la asistenta spiritual, dupa caz.

Centrul stabileşte, de comun acord cu beneficiarul/reprezentantul legal/reprezentantul conventional/familia, serviciile furnizate în caz de deces, conform prevederilor înscrise în contractul de furnizare servicii.

In cazul starii terminale/decesului unui beneficiar al centrului rezidential, personalul din centru anunta Serviciul de urgenta, conducerea Asociatiei Casa Toma si reprezentantul legal/reprezentantul conventional/ familia in maxim 2 ore.

Reprezentantul legal/reprezentantul conventional/ familia decide care medic va constata decesul si va proceda la intocmirea  certificatului constatator al decesului, cu mentiunile: date de identificare ora, data, locul si cauze.

In  cazul in care medicul are suspiciuni cu privire la cauza mortii sau in cazul in care cauza mortii nu poate fi determinata, acesta va proceda in conformitate cu prevederile legale. In acest caz, gestionarea activitatilor va fi la dispozitia organelor cu atributii in domeniu.

Dupa constatarea decesului si instiintarea organelor de politie, cu exceptia cazului cand exista suspiciuni cu privire la cauza mortii, cadavrul va fi mutat intr-o incapere separata sau special amenajata cu acesta destinatie pana la preluare.

Dupa eliberarea certificatului constatator de deces reprezentantul legal/reprezentantul conventional/ familia sau firma de pompe funebre nominalizata de apartinatori poate ridica cadavrul impreuna cu documentele de identitate care preia sarcina de a obtine certificatul de deces. Acestia au obligatia de a comunica o copie a certificatului de deces centrului pentru a fi anexata la dosarul beneficiarului.Centrul rezidential va intocmi:

- Proces verbal de predare cadavru catre reprezentantul legal/reprezentantul conventional/ familie/firma servicii funerare insotit de actele de identitate cu sarcina de a obtine certificat de deces, alte mentiuni pe care partile le considera necesare, dupa caz.

- Fisa de iesire ce va cuprinde si va nominaliza Certificatul constatator al decesului beneficiarului, Procesul verbal incheiat la predarea cadavrului.

Evenimentul va fi consemnat de asistentul medical de serviciu in Registrul de incidente deosebite si in Registrul privind evidenta iesirilor beneficiarilor.

 

PROCEDURA PRIVIND PROTECTIA IMPOTRIVA NEGLIJARII, EXPLOATARII, VIOLENTEI SI ABUZURILOR BENEFICIARILOR

 

Beneficiarii sunt protejaţi împotriva neglijării, discriminării sau tratamentului degradant sau inuman.

Se ia în considerare oricare formă de abuz (fizic, psihic, economic) şi orice formă de neglijare a persoanei sau de tratament degradant la care poate fi supus beneficiarul de către personalul centrului, alţi beneficiari, eventual membri de familie/reprezentanţi legali. Toate reclamatiile primite sunt tratate cu seriozitate, se realizeaza o ancheta, iar daca persoanalul este vinovat va suporta sanctiunile corespunzatoare potrivit legislatiei. 

Centrul organizează sesiuni de informare a beneficiarilor/reprezentanţilor legali/convenţionali, cu privire la tipurile de abuz, modalitatea de identificare şi sesizare a eventualelor abuzuri sau alte forme de tratament degradant.   

Centrul instruieşte personalul cu privire la: prevenirea şi combaterea oricărei forme de abuz în relaţia cu beneficiarii pe parcursul derulării activităţilor din centru, modalităţile de sesizare a eventualelor forme de abuz  la care pot fi supuşi beneficiarii în familie sau în comunitate.  

Conducătorul centrului deţine un Registrul de evidenţă a cazurilor de abuz, neglijenţă sau discriminare identificate, în care se menţionează inclusiv instituţiile sesizate şi, după caz, măsurile întreprinse.  Daca exista si cazuri in care personalul este abuzat de catre beneficiari, se vor lua din nou masuri de protectie si se vor aplica sanctiunile de rigoare.  

Daca beneficiarul sau personalul a suferit un anumit tip de abuz, el trebuie sa urmeze o anumita procedura, nu trebuie sa reactioneze violent, ci trebuie sa faca o reclamatie care va fi analizata si rezolvata in mod corect. 
Centrul îi încurajează şi îi sprijină pe beneficiari să sesizeze orice formă de abuz din partea personalului asupra propriei persoane, asupra altor beneficiari, asupra personalului sau asupra unor persoane din afara centrului.
Angajaţii centrului rezidenţial care identifică situaţii de abuz, neglijare sau exploatare a unui beneficiar au obligaţia de a înştiinţa imediat conducerea, care aplică legislaţia în vigoare şi anunţă, după caz, salvarea, poliţia, procuratura. 
În cazurile în care sunt necesare intervenţii de restricţionare a libertăţii de mişcare a  beneficiarului, măsurile se decid cu respectarea normelor legale în vigoare; personalul responsabilizat notifică incidentul, iar măsurile sunt consemnate în Registrul privind protecţia împotriva abuzurilor şi în dosarul beneficiarului. Orice caz de abuz sesisat in centru este adus la cunostiinta familiei/reprezentantului legal in maxim 2 ore.

 

PROCEDURA IMPOTRIVA TORTURII  SI TRATAMENTELOR CRUDE, INUMANE  SAU DEGRADANTE

 

Beneficiarii sunt protejaţi împotriva torturii si tratamentelor crude, inumane sau degradante.

Se ia în considerare oricare formă de tortura (fizica, psihica, economica) şi orice formă de tratament crud, inuman sau degradant la care poate fi supus beneficiarul de către personalul centrului, alţi beneficiari, eventual membri de familie/reprezentanţi legali. Toate reclamatiile primite sunt tratate cu seriozitate, se realizeaza o ancheta, iar daca persoanalul este vinovat va suporta sanctiunile corespunzatoare potrivit legislatiei.

Centrul organizează sesiuni de informare a beneficiarilor/reprezentanţilor legali/convenţionali, cu privire la tipurile acte considerate ca tortura si tratamente crude, inumane sau degradante, raportarea, investigarea si solutionarea situatiilor de tortura tratamente crude, inumane sau degradante.

Centrul instruieşte personalul cu privire la: prevenirea şi combaterea oricărei forme de tortura si abuz în relaţia cu beneficiarii pe parcursul derulării activităţilor din centru, modalităţile de sesizare a eventualelor forme de tortura si tratament inuman  la care pot fi supuşi beneficiarii în familie sau în comunitate.  

Conducătorul centrului deţine un Registrul de evidenţă a cazurilor de tortura si tratamente crude, iumane sau degradante  identificate, în care se menţionează inclusiv instituţiile sesizate şi, după caz, măsurile întreprinse.  Daca exista si cazuri in care personalul este torturat sau tratat iuman si degradant de catre beneficiari, se vor lua din nou masuri de protectie si se vor aplica sanctiunile de rigoare.  

Daca beneficiarul sau personalul a suferit un anumit tip de tortura sau tratament inuman, el trebuie sa urmeze o anumita procedura, ci trebuie sa faca o reclamatie care va fi analizata si rezolvata in mod corect. 
Centrul îi încurajează şi îi sprijină pe beneficiari să sesizeze orice formă de tortura si tratament inuman din partea personalului asupra propriei persoane, asupra altor beneficiari, asupra personalului sau asupra unor persoane din afara centrului.
Angajaţii centrului rezidenţial care identifică situaţii de tortura si tratamente crude, inumane sau degradante  a unui beneficiar au obligaţia de a înştiinţa imediat conducerea, care aplică legislaţia în vigoare şi anunţă, după caz, salvarea, poliţia, procuratura. 
Acestea sunt consemnate în Registrul privind evidenta cazurilor de tortura si tratamente crude si inumane şi în dosarul beneficiarului. Orice caz sesisat in centru este adus la cunostiinta familiei/reprezentantului legal in maxim 2 ore.

 

PROCEDURA DE INREGISTARE SI REZOLVARE A SESIZARILOR SI RECLAMATIILOR

 

 Centrul rezidenţial încurajează beneficiarii să-şi exprime opinia asupra oricăror aspecte care privesc activitatea centrului. Aspectele şi situaţiile care nemulţumesc beneficiarii sunt cunoscute astfel încât să poată fi remediate în timp util.

Centrul pune la dispoziţia beneficiarilor un recipient de tip cutie poştală, în care aceştia pot depune sesizări/reclamaţii scrise cu privire la aspectele negative constatate, dar şi propuneri privind îmbunătăţirea activităţii centrului.

Conţinutul cutiei se verifică săptămânal de conducere, în prezenţa a doi beneficiari şi se înregistrează pe loc în Registrul de evidenţă a sesizărilor/reclamaţiilor cu dată şi număr.

O reclamatie se inainteaza Conducerii Asociatiei (Presedintelui sau Directorului executiv) in scris prin Cutia de sesizari si reclamatii aflata in centru. Raspunsul va fi solutionat in maxim 7 zile. Reclamatia va fi inregistrata in Registrul de evidenta a sesizarilor/reclamatiilor beneficiarilor care se afla la centru impreuna cu dosarul reclamatiilor arhivate.

Asociatia Casa Toma poate apela la mediatori externi pentru solutionarea unei situatii considerate critice.

Mentiune speciale în cazul în care beneficiarul nu poate scrie:
- Beneficiarul aflat în imposibilitatea de a scrie, va solicita ajutorul unei persoane de incredere în redactarea sesizarii/reclamatiei. Sesizarea/reclamatia trebuie sa reflecte fidel doleantele beneficiarului.

 

PROCEDURA PRIVIND NOTIFICAREA INCIDENTELOR DEOSEBITE

 

Posibilele incidente deosebite ce pot apărea în perioada de rezidenţă a beneficiarului sunt cunoscute de familie şi/sau de instituţiile competente. 

Centrul asigură evidenţa incidentelor deosebite care afectează beneficiarul printr-un registru special de evidenţă a incidentelor deosebite care afectează integritatea fizică şi psihică a beneficiarului (îmbolnăviri, accidente, agresiuni, etc.) sau alte incidente în care acesta a fost implicat (plecare neautorizată din centru, furt, comportament imoral, etc.). În registru se consemnează data producerii incidentului, natura acestuia, consecinţele asupra beneficiarului identificat prin nume, prenume şi vârstă, data notificării familiei şi/sau a instituţiilor competente ce trebuie informate conform legii, măsuri luate.

Centrul informează familia/reprezentantul legal/convenţional al beneficiarului cu privire la incidentele deosebite care afectează sau implică beneficiarul. 

Centrul notifică telefonic, în scris sau prin e-mail familia/reprezentantul legal/convenţional al beneficiarului cu privire la incidentele deosebite care au afectat beneficiarul sau în care acesta a fost implicat. În caz de îmbolnăvire gravă a beneficiarului, notificarea se comunică/transmite în maxim 24 de ore de la producerea acesteia. Pentru celelalte tipuri de incidente şi dacă se impune intervenţia sau suportul familiei/reprezentantului legal/convenţional al beneficiarului, notificarea se efectuează în maxim 24 de ore de la producerea incidentului. Notificările se consemnează în registrul  de evidenţă a incidentelor deosebite.

Centrul informează instituţiile competente cu privire la toate incidentele deosebite petrecute în centru. În situaţii deosebite, când există suspiciuni asupra cauzelor decesului beneficiarului, s-a produs o vătămare corporală importantă ori accident, a apărut un focar de boli transmisibile, au fost constatate fapte care pot constitui contravenţii sau infracţiuni, s-au semnalat orice alte evenimente care afectează calitatea vieţii beneficiarilor, centrul informează organele competente prevăzute de lege (procuratură, poliţie, direcţie de sănătate publică, etc.). Notificarea se realizează în maxim 24 de ore de la producerea incidentului. Notificările transmise către instituţiile publice se consemnează în registrul de evidenţă a incidentelor deosebite.